De nood­zaak van ba­sis­mo­de­ra­tie

20 sep 2022

Wie denkt dat het presenteren van een bijeenkomst een peulenschil is, heeft het mis. Tenminste, als je een écht goede bijeenkomst wil. Daar kwam ik laatst achter tijdens een workshop dagvoorzitter. Een blog over basismoderatie en het onderbreken van de spreker.

 

De baas

Laatst volgde ik een tweedaagse worpshop dagvoorzitter bij Dagvoorzitter.nl (geen reclame!). Toch fijn jezelf als ZZP’er af en toe zoiets cadeau te doen, want daardoor heb ik weer genoeg om aan te werken of mee te spelen. Zo heb ik bijvoorbeeld geleerd dat het heel belangrijk is veel interactie met het publiek te bewerkstelligen. Zo voelt het publiek zich gehoord en kun je het programma goed aansluiten op de behoefte uit de zaal. Want misschien denk je wel dat het moet gaan over de toepassing van nieuwe informatie, maar blijkt bij navraag bij het publiek dat er nog vragen zijn over die informatie zélf. Dan kun je maar beter je programma omgooien, anders raak je je publiek kwijt. En uiteindelijk is de zaal de baas.

 

Mimiek

Die interactie met de zaal noem je ‘basismoderatie’. Basismoderatie kan in meerdere vormen. Je kunt het publiek laten stemmen over iets, je kunt mensen vragen naar of er nog vragen zijn, of je kunt de zaal zelf vragen stellen. In die laatste categorie vallen vragen als wat de verwachting is en wie er in welke hoedanigheid in de zaal zit. In het ideale geval ontstaat hieruit een gesprek in de zaal. Je kunt dit faciliteren door mensen op elkaar te laten reageren en het woord te geven aan mensen die alleen met mimiek reageren. Met dat gesprek krijg je een zaal die actief bijdraagt aan het programma. Dat is altijd veel levendiger en leidt tot een betere uitkomst van de dag dan met een zaal die stil moet luisteren naar een stortvloed aan sprekers.

 

‘Ik onderbreek u even’

Basismoderatie kun je ook toepassen tijdens de presentatie van een spreker. Het idee is dat je een spreker onderbreekt op een goedgekozen moment om de zaal bijvoorbeeld te vragen naar of die bekend is met de terminologie die de spreker gebruikt. Dat helpt niet alleen het publiek, maar ook de spreker zelf. De spreker heeft bij de voorbereiding namelijk maar een inschatting gemaakt van de behoefte van het publiek. Door als dagvoorzitter tijdens het praatje basismoderatie toe te passen, help je de spreker bij de zoektocht naar de behoefte van het publiek. Blijkt dat de spreker bepaalde theorieën niet hoeft uit te leggen, dan kan de spreker meteen verder naar de volgende slide en iets meer tijd besteden aan de verdieping van die theorieën. Dat is ook waarom basismoderatie in principe altijd een link heeft met de inhoud.

 

Flink experimenteren

De komende klussen ga ik flink experimenteren met deze en veel andere inzichten die ik tijdens de workshop heb gekregen. Hier en daar vind ik dat nog wel spannend. Het voelt nogal disrespectvol om de spreker lukraak te onderbreken. Ik denk dat eerst maar eens te ondervangen door van tevoren bepaalde momenten voor basismoderatie af te spreken met de spreker. Het fijne is dat de trainers van de workshops benadrukten dat niets fout is en dat je niet alles meteen moet willen toepassen. Nu nog leren om iets liever voor mezelf te worden. Perfectie is niet na te streven als je nieuwe theorie aan het toepassen bent. Kleine stapjes zijn ook stapjes en vanzelf krijg ik de nieuwe lessen in de vingers. Er is in ieder geval genoeg inspiratie om mezelf weer uit te dagen!

meer berichten

Hoe een lead je het stuk in leidt

Hoe een lead je het stuk in leidt

Wat je nu leest, noem je een lead. Deze zijn er om je het stuk in te trekken. Eerst informeer ik je dat ik in dit blog zal vertellen over hoe zo’n lead precies opgebouwd is, om je vervolgens het bos in te sturen: aan het eind van dit blog volgen excuses. Je ziet ze...

Zo kom je als ZZP’er aan nieuwe op­dracht­en

Zo kom je als ZZP’er aan nieuwe op­dracht­en

Precies een jaar geleden zat ik in zak en as. Maar wat graag keek ik uit naar opdrachten als dagvoorzitter, alleen: ze waren er niet. Dit jaar liggen de kaarten anders en ik vertel je graag hoe ik dat heb gedaan. Het is een van de nadelen van het ondernemerschap: je...

De lift: een hulp­mid­del of ob­sta­kel?

De lift: een hulp­mid­del of ob­sta­kel?

Een paar weken geleden schreef ik een blog over trappen. Ik kreeg daarop kritiek. Want als je sowieso geen trap kunt lopen, wat heb je dan aan een ‘toegankelijke’ trap? Terecht! En daarom hierbij een blog over liften. Want ook daaraan kan nog veel verbeterd worden....