Van de week liep ik een paar dealers af op zoek naar een leuke tweedehands auto. De meeste dealers waren mij eender, tot ik bij de laatste dealer aankwam. Waar ik de andere dealers al snel vergat, denk ik een dag later nog steeds aan die laatste dealer. De crux: hij vertelde een verhaal, afgestemd op mij als persoon. In deze blog laat ik zien hoe hij dat deed en wat we daarvan kunnen opsteken.
Chaos
We zijn allemaal opgegroeid met verhalen. In sprookjes leerden we over goed en fout, over wie je wel kunt vertrouwen en wie niet. Die sprookjes gaven ons houvast in de grote boze wereld waar we maar net in kwamen kijken. Door zelf als die personages in de echte wereld te treden, konden we onszelf verhouden tot die wereld. Zo leefden sprookjesfiguren ons voor, totdat we de wereld goed genoeg beheersten en genoeg ervaringen hadden om ons eigen verhaal te maken. Het belang van dit laatste las ik in het boek Een zinvol leven van Fokke Obbema: “‘Het is in alles essentieel,’ zei de Rotterdamse auteur Shantie Singh (…): ‘Het helpt de chaos van het bestaan te bedwingen en zin in de chaos te vinden. Het is ook essentieel voor onze onderlinge verhoudingen, want als je verhaal niet gehoord wordt, besta je in zekere zin niet.’” (Pagina 373.)
Pasen
Datzelfde ervaarde ik in mijn zoektocht naar een auto. De markt is zo groot dat ik moeite heb om een keuze te maken. De chaos aan mogelijkheden maakt mij hierin apathisch, en ik zoek een haakje om grip daarop te krijgen. Wat hierin niet helpt, is dat bijna alle dealers hetzelfde werken: ze zitten achter een bureau, je moet ze direct aanspreken om contact te krijgen en als je contact hebt, wordt het algauw een standaard verkooppraatje. Na drie van die ervaringen op dezelfde middag was de laatste dealer een fijne afwisseling. Het begon er al mee dat de man besloot met zijn familie Pasen te vieren in de showroom, ondanks dat ‘ie open was. Zo vertelde hij (wie weet onbewust) het verhaal van een familieman, hij liet iets van zichzelf zien dat anders was dan zuiver professioneel.
Direct meenemen
Maar hij vertelde niet alleen zijn verhaal, hij paste dit aan mij aan. Want toen hij een auto aan mij aanprees, deed hij geen standaard riedeltje over de technische aspecten. Nee, hij zei dat de auto een hoge instap heeft en dat dat fijn voor mij is. En hij benadrukte dat deze auto lang genoeg was om mijn driewielligfiets, waarop ik bij hem langs was gekomen, erin te vervoeren. Hiermee overtuigde hij mij zo, dat ik in staat was de auto direct mee te nemen. Hij had voor mij orde in de chaos geschept. Door de Paaslunch met de familie zette hij een authentiek verhaal neer van zichzelf, en door zijn verhaal vervolgens goed af te stemmen op mijn verhaal, maakte hij contact met mij.
Ensceneren
Wil je dus opvallen in de wereld, dan moet je niet bang zijn je eigen verhaal te vertellen. Datgene moet wel authentiek zijn. Had de man zomaar wat mensen van de straat geplukt om een familiegevoel te ensceneren, dan had ik dat meteen gevoeld. Daarnaast moet je ook goed weten wie je doelgroep is. Bij mij werkte het goed dat hij het praktische van de auto benadrukte, maar misschien dat hij bij iemand die bang is met een louche partij in zee te gaan beter kan benadrukken dat zijn bedrijf BOVAG-geregistreerd staat. Uiteindelijk besloot ik de auto niet te proberen (hij gaf zelf ook al toe dat het niet de meest modieuze is). Maar dat ik zijn website in de gaten blijf houden, dat staat vast!